Friday, May 29, 2009

Papperstidningen

Papperstidningen har varit med oss sedan fem århundraden. Den föddes ur Gutenbergs tryckteknik och ur människans ständigt omättliga behov av kunskap om ”vad som händer i vår omvärld”. Sveriges äldsta tidning – Post & Inrikes tidningar etablerades 1645.

Dagens Nyheter, Falukuriren, Nytt Dagligt Allehanda eller The Times. En tidning handlar om tiden.

Ett årgångslägg av Falukuriren från 1941, 1921 eller 1896 är tidsdokument. De ger oss vår dåtid och historia ur vilken vi är sprungna.

En dagstidning speglar många sidor av oss och våra intressen. Förr omfattade Falukuriren blott 30 sidor. I begynnelsen endast 2. Dagens nummer omfattar 68. Detta speglar att våra liv blivit rikare och mer varierade. Vi lever i byn. Vi lever i världen. Vi vill läsa om sporten, nöje, kultur och praliner.

Tidningar har i precis alla tider varit säte för kamp mellan det publicistiska/journalistiska och det kommersiella/lönsamheten. Annonskonjunkturen har blivit avgörande. Tack vare presstöd har vi fortfarande i vårt land ett rikt tidningsutbud med hygglig variation av divergerande politiska åsikter och publicistisk konkurrens.

Men kommer nu de nya digitala kanalerna – radio/TV, mobiltelefoni och Internet – att slå ut papperstidningar? Avgörandet ligger ytterst hos annonsörerna, men också hos ägare och läsare/tittare.

Den bråddjupa recessionen slår nu ut klassiska papperstidningar i USA på löpande band, i Boston ,San Fransisco, Philadelphia, Los Angeles. Annonsörerna flyttar till nätet. ”Tidningarna” får nätlayout. Krymper i omfång och varierat innehåll. Det snabba, sensationella, storyn som griper tag – ”breaking news” – får överhanden. Bloggosfären tränger på. Omvärldskunskap består av Facebook, twitter och Youtube. Fast media. Eller på förskönat nuspråk ”sociala media”.

Det tryckta ordet regleras av grundlag, pressetiska regler, pressombudsman och inte minst av ansvarig utgivarefunktionen, som är svarar inför tryckfrihetsförordningen. Den tryggheten och det skyddet saknas på Internet. Pirate Bay-målet tydliggör de juridiska konflikter nätets kommande reglering står inför. Det är av yttersta vikt att skilja mellan begreppen media och journalistik. Journalistik söker – i någon mening – att förmedla en objektivt berättad sanning. Media är en kanal eller bärare av information. Media är affär, marknadsandel och lönsamhet. Journalistik är samhällsdebatt, kunskap och demokrati.

Jag vill ha både tidningar och Internet. Jag vet vad en tidning står för. Den ger mig översikt, varje dag. Men jag vet inte om jag kan lita på nyhets- och åsiktsflödet i bloggar, nättidningar, chattar, facebookar. Vilka intressen styr och ställer? På nätet befinner jag mig i ett juridiskt ingenmansland.

Att Dalarna har två all- och mångsidiga tidningar är en rikedom. Jag hoppas att de inte försvinner ut i nätets töckenvärld.

Publicerad i Dalarnas Tidningar 090518